Senarai Blog Saya

welcome

"Carilah seseorang yang bisa membuatkan kamu tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yg suram. Akan tiba satu ketika didalam kehidupan apabila kamu teramat rindukan seseorang sehingga kamu ingin menggapainya dari mimpi dan memeluknya dengan sebenar.".

assalamualaikum

Photobucket

menu

Home About me Picture Video Facebook

Sabtu, 1 Oktober 2011

Jenis2 Ujian


kepada shbt2ku pejuang2 ISLAM, serta MUSLIMIN MUSLIMATyg selalu ditimpa ujian dan musibah,ingatlah setiap yg diterima mu ada Sirr dan Hikmah yg tersembunyi.
utk itu ketahulah jenis2 ujian yg menimpa mu sebagai Muhasabah dirimu agar diri ini sentiasa Husnu Zhan( sangka baik ) dengan ALLAH S.W.T
jenis2 ujian:

1) ujian li Taqrib (sebagai mendekatkan diri kepada ALLAH S..W.T)
-kebiasaannya kpd para RUSUL dan ANBIYA'.
cth: mehnah dan tribulasi y dberi kepada SAYYIDUNA MUHAMMAD S.A.W yg kematian Siti Khadijah R.Anha dan bapa saudaranya namun ALLAH S.W.T memberikan kegembiraan kepada BAGINDA S.A.W bertemu KEKASIHnya.

2) ujian li Ta'dib( ujian sebagai mendidik ats kesalahan yg lalu)
-kebiasaanyya kepada Mukmin.
cth: kalau seseorang itu melakukan kesalahan dan kemudianny diberi musibah atau ujian daripada ALLAH S.W.T dan beliau bersabar / bertaubat dan semakin hampir kepada AR-RAHIM.

3) ujian li Ta'zib (mengazab)
-pada mereka yg ingkar
cth: azab pedih kepada mereka yang ingkar seperti ditimpa kaum2 dahulu yg ingkar dan tidak patuh kepada ALLAH S.W.T dan RASUL2 NYA.

                                peringatan

Tiada ulasan:

Well done

Well done
Satu hati satu matlamat

Cari Blog Ini

Kata Jejari